Choroby żywieniowozależne

Nadrzędna kategoria: Edukacja

CUKRZYCA TYPU II- DIETA Z OGRANICZENIEM CUKRÓW PROSTYCH
  1. Osoby z nadwagą muszą stosować diety redukujące o poziomie energetycznym od 1000 do 1500 kcal w zależności od stanu zdrowia i stopnia nadwagi.
  2. Węglowodany powinny dostarczać w sumie ok. 50-60% energii dziennej racji pokarmowej, przy czym ogromną większość powinny stanowić węglowodany złożone, których źródłem są przede wszystkim pełnoziarniste produkty zbożowe i rośliny strączkowe.
  3. Dla osób nie mających nadwagi dopuszczalne jest spożycie 15 g cukrów prostych dziennie (taka ilość cukru odpowiada 3 płaskim łyżeczkom od herbaty) wliczając w to oczywiście cukier zawarty we wszelkiego rodzaju słodyczach i ciastach. Zazwyczaj konieczne jest więc zrezygnowanie z dosładzania napojów oraz jedzenia słodyczy.
  4. Tłuszcz powinien dostarczać poniżej 30% energii pożywienia, białko 10-15% ogółu energii
  5. Rozkład węglowodanów w posiłkach powinien być w miarę możliwości stały i nie podlegać wahaniom


Przykładowy jadłospis diety redukującej o poziomie energetycznym 1500kcal


I śniadanie 375 kcal
Musli z rodzynkami i orzechami 30g 3 łyżki, jogurt naturalny 1,5% 150g 1 kubek
Kanapki:
Sałatka:
Pomidor 100g 1 średni, papryka 50g ½ średniej, ogórek kiszony 50g ½ średniego

II śniadanie 150 kcal
Kanapka:
Pumpernikiel 40 g 1 gruba kromka, margaryna 5 g 1 płaska łyżeczka, twarożek 40g 1 czubata łyżka z natką 5g 2 płaskie łyżki

Obiad 525 kcal
Zupa fasolowa:
Kurczak pieczony:
Woda mineralna

Podwieczorek 150 kcal

Maślanka 250g 0,5% tłuszczu 1 szklanka
Brzoskwinia 150g 1 duża

Kolacja 300 kcal

Kanapki:
Chleb żytni razowy 80g 2 kromki
Margaryna 10g 2 płaskie łyżeczki
Szynka wieprzowa 40g 2 plastry
Cykoria z rzodkiewkami 100g, jogurt naturalny 1,5% 20g 1 łyżka
Herbata bez cukru


NADCIŚNIENIE - DIETA UBOGOSODOWA
  1. Ograniczenie ilości soli do 3g/dobę.
    Sól kuchenna można zastąpić solą potasową lub przyprawami ziołowymi. Należy jednak pamiętać, że niskosodowe substytuty soli zawierające potas nie są zalecane dla wszystkich. Nie powinny ich stosować osoby cierpiące na cukrzycę i niektóre schorzenia nerek, dla których nadmiar potasu w diecie jest również niekorzystny.
  2. Ograniczenie ilości tłuszczu poniżej 25% energii diety.
  3. W przypadku istnienia nadwagi konieczna dieta niskokaloryczna (1000-1500kcal)
  4. Zwiększenie ilości witamin w diecie - warzywa i owoce powinny znaleźć się w każdym posiłku.
  5. Zwiększenie ilości produktów będących dobrym źródłem potasu. Najwięcej potasu dostarczają: zielone warzywa liściaste, pomidory, ziemniaki, banany i winogrona
  6. utrzymanie odpowiedniego spożycia wapnia i magnezu


Przykładowy jadłospis


I śniadanie

Pieczywo razowe, margaryna miękka, plaster pieczonej piersi z indyka (bez soli) sałata z olejem
Herbata

II śniadanie
grahamka z serem twarogowym i rzodkiewkami

Obiad (bez dodatku soli)

Zupa krem z brokułów, ryba z rusztu w ziołach, Ryż brązowy, surówka z białej kapusty i marchwi, fasolka z wody, sok owocowy

Podwieczorek

Koktajl mleczno-owocowy

Kolacja

Galaretka z kurczaka z warzywami (bez soli), papryka, pieczywo ciemne, margaryna, woda mineralna


MIAŻDŻYCA - DIETA UBOGOTŁUSZCZOWA Z OGRANICZENIEM ENERGII, CUKRÓW PROSTYCH I TŁUSZCZÓW
  1. Obniżenie udziału tłuszczu w diecie poniżej 30% energii dostarczanej przez pożywienie w ciągu doby. Jednocześnie należy zmniejszyć udział w diecie nasyconych kwasów tłuszczowych do 10%. W przypadku braku efektów konieczne jest ograniczenie nawet do 7%.
  2. W miejsce nadmiaru tłuszczu należy zwiększyć podaż węglowodanów złożonych- powinny dostarczać 50-60% ogółu energii w dziennej racji pokarmowej.
  3. Należy zwiększyć ilość produktów bogatych w błonnik, tak aby jego ilość w dziennej racji pokarmowej wynosiła 30g
  4. Należy zwiększyć podaż jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych do odpowiednio 10-15% i 7% ogółu energii. Spożycie cholesterolu wraz z dietą musi być ograniczone do 300 mg dziennie , a nawet 200mg w przypadku braku efektów.
  5. W przypadku nadwagi lub otyłości należy zastosować diety redukujące 1000-1500kcal.


Przykładowy jadłospis


I Śniadanie
Kanapki z wędliną:
Sałatka z ogórka i szczypiorku
Herbata

II Śniadanie

Jabłko
Jogurt naturalny 2% tłuszczu

Obiad

Zupa fasolowa:
Papryka faszerowana:
Woda mineralna

Podwieczorek
Brzoskwinia

Kolacja
Sałatka z tuńczyka:
Bułka pełnoziarnista
Herbata bez cukru


OTYŁOŚĆ - DIETA UBOGOENERGETYCZNA
  1. Podstawą leczenia otyłości jest dieta o obniżonej kaloryczności, która musi być dostosowana indywidualnie do każdej osoby. Przy ustalaniu kaloryczności należy brać pod uwagę stopień nadwagi lub otyłości, kaloryczność dotychczasowej dziennej racji pokarmowej oraz stan zdrowia chorego.
  2. Najczęściej stosuje się diety o energetyczności 1000-1500 kcal. Przy stosowaniu diety poniżej 1000kcal istnieje niebezpieczeństwo wystąpienia niedoborów niektórych składników odżywczych.
  3. Tłuszcz w diecie powinien dostarczać poniżej 30% energii całkowitej diety.
  4. Dzienna racja pokarmowa powinna zawierać minimum 35g błonnika
  5. Rozłożenie dziennej racji pokarmowej na 5 posiłków, w tym ostatni posiłek nie później niż 3 godziny przed snem.
  6. Zrezygnowanie ze smażenia i duszenia poprzedzonego obsmażaniem na rzecz gotowania, duszenia bez obsmażania, pieczenia w folii, pieczenia na ruszcie.

Przykładowy jadłospis 1200 kcal


I Śniadanie - ok. 300 kcal
Pumpernikiel (60g) 2 kromki
Margaryna 1 płaska łyżeczka (5g)
Pasta z serka ziarnistego (40g) 1 czubata łyżka i szczypiorku (20g)
Mleko 0,5% niepełna szklanka (200g)

II Śniadanie ok. 120 kcal

½ kajzerki (25g) z pastą kanapkową z kurczaka (20g)
Rzodkiewki 8 średnich (80g)

Obiad - ok. 420 kcal
Zupa kalafiorowa:
Ryba duszona w warzywach:
Fasolka szparagowa z wody 100g 1,5 szklanki
Woda mineralna

Podwieczorek - ok. 120 kcal

Sałatka owocowa:

Kolacja - ok. 240 kcal

Sałatka z szynką:
chleb żytni razowy 30g 1 cienka kromka