Najczęściej zadawane pytania

Nadrzędna kategoria: Edukacja

W chwili obecnej Instytut Żywności i Żywienia prowadzi szkolenia podyplomowe pt.: Żywność Żywienie a Zdrowie na następujących kierunkach:
•    2-semstralne „Bezpieczeństwo Żywności i Żywienia”
•    2-semestralne „Poradnictwo Dietetyczne – postępy w żywieniu człowieka zdrowego i chorego”

Więcej informacji nt. Kształcenia Podyplomowego

W Instytucie Żywności i Żywienia przy ul. Powsińskiej 61/63 mieści się Poradnia Chorób Metabolicznych, gdzie można zasięgnąć porady dietetyka i konsultacji lekarskiej. W celu umówienia wizyty niezbędne jest skierowanie od lekarza pierwszego kontaktu (wizyta bezpłatna). Zapisy w rejestracji tel. (22) 55 09 692 odbywają się od poniedziałku do piątku, w godzinach 11:00-15:00 bądź osobiście od 8:00. Na wizytę pacjenci proszeni są o przyniesienie: skierowania do Instytutu, książeczki ubezpieczeniowej, spisu aktualnie przyjmowanych leków, wyników badań (morfologia, OB, mocz, cukier w surowicy, cholesterol, trójglicerydy, HDL, EKG, Rtg klatki piersiowej, kwas moczowy, transaminazy, CPK).
 
Od 2009 roku w Instytucie Żywności i Żywienia działa także Ogólnopolskie Centrum Dietetyki (OCD), gdzie istnieje możliwość zasięgnięcia porady specjalistów dietetyków już od zaraz.
OCD otwarte jest w godzinach 16:00- 19:00. Telefon do Rejestracji czynny w godzinach 8:00-19:00:  0-22 5509 858
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
 
Więcej informacji nt. Ogólnopolskiego Centrum Dietetyki Instytutu Żywności i Żywienia
 

Bezkrytyczne stosowanie  niektórych diet może przyczynić się do wielu groźnych zaburzeń metabolicznych, np. kwasicy ketonowej czy zaburzeń rytmu serca. Szczególnie przestrzega się przed posiłkami z których niemal całkowicie wyeliminowano produkty węglowodanowe (ziemniaki, pieczywo, kasze, ryż, makaron), jednocześnie obfitujących w mięso, jaja, sery, masło i inne tłuszcze. Tego rodzaju diety, nawet u zdrowych osób mogą po pewnym czasie doprowadzić do poważnych skutków zdrowotnych.

Niekorzystne efekty dla organizmu niosą także głodówki lub diety jednostronne (oparte na spożywaniu jednego produktu np. kaszy, kapusty czy ryżu). Efektem ich dłuższego stosowania są niedobory witamin, składników mineralnych (np. wapnia, żelaza, selenu, potasu, magnezu), oraz utrata białek ustrojowych. Następuje wówczas nie tylko zanik tkanki tłuszczowej, ale również  mięśni szkieletowych, wątroby, nerek, tarczycy. W czasie głodówek może nawet dojść do nagłych zgonów wyniku uszkodzenia mięśnia sercowego, zaburzeń rytmu serca, czy zaniku wątroby.

Do niekorzystnych zachowań żywieniowych zalicza się także wielokrotne, niekonsekwentne próby odchudzania podejmowane bez konsultacji ze specjalistą. Prowadzą one często do efektu odbiegającego od tego, który jest pożądany a w rezultacie przyczyniają się do przyrostu masy ciała (efekt YO-YO). Piorunujący efekt odchudzający wielu "diet-cud" polega nie na spalaniu nagromadzonych zapasów tłuszczu, lecz na odwodnieniu organizmu a także na utracie pewnych ilości tkanki mięśniowej. Przy szybkim odchudzaniu nagromadzony tłuszcz jest spalany w nikłej ilości.

Najtrwalsze efekty, nie narażające organizmu na powikłania, daje powolna, racjonalna redukcja masy ciała pod okiem specjalisty. Ubytek masy ciała powinien wynosić 0,5-1kg tygodniowo, tj. 2-4kg miesięcznie. Najlepsze rezultaty daje dieta zwana ubogoenergetyczną (bogatoresztkowa, z ograniczeniem tłuszczu i cukrów prostych) stosowana przez długi czas.
 
W diecie ubogoenergetcznej ważny jest nie tylko dobór produktów i ich ilość ale także sposób przygotowywania posiłków. Potrawy należy przygotowywać metodą gotowania w małej ilości wody lub na parze, w szybkowarach, naczyniach przystosowanych do gotowania bez wody, kuchenkach mikrofalowych. Mogą też być duszone bez dodatku tłuszczu lub pieczone w folii, pergaminie, na ruszcie, rożnie.
 
Warzywa i owoce powinno się spożywać głównie w postaci surowej lub gotowanej, zastępując mąkę i śmietanę odtłuszczonym mlekiem bądź kefirem. Czerwone mięso zaleca się zastępować drobiem (bez skóry) jak również rybami, które winno się spożywać 2-3 razy tygodniowo. Tłuszcz w ograniczonych ilościach w postaci oleju, niskokalorycznych margaryn, oliwy z oliwek najlepiej dodawać do potraw w postaci surowej. Ostre przyprawy warto zastąpić tymi, które przyspieszają przemianę materii tj. kminek, kolendra, majeranek, seler.
 
W diecie ubogoenergetycznej pieczywo jasne z reguły powinno się zastępować pieczywem razowym (bez dodatku karmelu, miodu) . Produkty zbożowe z grubego przemiału (np. kasza gryczana, otręby zbożowe, ciemne pieczywo) cechują sie niższym indeksem glikemicznym, zawierają większą ilość błonnika pokarmowego niż pieczywo jasne i oczyszczone, zawierając ponadto dużą ilość witamin (zwłaszcza z grupy B) i soli mineralnych.
Błonnik pokarmowy odgrywa znaczną rolę w odchudzaniu-nie dostarczając kalorii, reguluje pracę przewodu pokarmowego, pęcznieje w żołądku dając uczucie sytości . Należy bezwzględnie wykluczyć z diety produkty zawierające cukry proste a więc cukier, miód, dżemy, słodycze, desery.
 
Każda dieta redukująca masę ciała powinna być ustalona według indywidualnego zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze pacjenta. Zaleca się by była skonsultowana ze specjalistą.
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.